יום שלישי, 24 באפריל 2018

מחפשים אחר הצרכן הנבון מאת ירדן איטח, ניצן פחימה, עומר סער ומאי הרפז, שכבה י' מגמת מדעי הסביבה

שמחים להציג את תקציר הכתבה שהוגשה לתחרות הבין לאומית לכתבי סביבה צעירים, בדנמרק:
מדי שנה נזרקים בישראל אלפי טונות של מזון שפג תוקפו. את המזון הזה מייצרים מפעלים רבים אשר משקיעים אנרגיה רבה וזיהום האוויר גדל. בסוף המזון נזרק.
תרבות הצריכה היא מערכת חברתית וכלכלית המעודדת צריכה של מוצרים ושירותים כערך מרכזי. המונח 'תרבות צריכה' משמש מבקרים חברתיים שונים לתיאור התנהגות צרכנית אופיינית, בעיקר בעולם המערבי.
כמו כן, הביקורת מצביעה על כך שהכלי העיקרי בידי אותם תאגידים לשינוי התודעה הצרכנית הוא פרסום המביא ליצירת ביקוש מלאכותי .כדי לצמצם את תרבות הצריכה אפשר גם להפחית במקור את הצריכה של המוצרים, וכן להשתמש בהם שימוש חוזר.
ישנם גורמים רבים המשפיעים על תרבות הצריכה וביניהם הפרסומות, תפקידן להודיע לציבור על קיומו של מוצר או שרות חדש. אנו מוקפים בהן בכל מקום: בטלוויזיה, בקניון, באינטרנט, בעיתון, בדואר וברחוב.
יש בכולן מסר חוזר: "קנו עוד". מסר זה מחלחל למוח וגורם לנו לחשוב שאם נקנה את המוצר אז נהיה מאושרים יותר, נוכל להעניק אהבה, ונצמיח את הכלכלה, כשזה למעשה לא יותר משטיפות מוח שנוצרו על מנת לשווק שרות או מוצר.
גורם נוסף שמשפיע על תרבות הצריכה אלו המבצעים וההנחות שנערכים על מוצרים רבים על מנת לעודד את הקונים לקנות עוד ועוד מוצרים. אומרים שתפקיד ההנחות וההטבות הוא להקל על הקונה בקנייתו אבל האמת היא שהן רק מבזבזות זמן וכסף לטובת תשלום נוסף.
אם כן פועלת כאן מערכת משומנת היטב – מפעלים הפועלים ללא הפסקה ומייצרים כמות אדירה של מוצרים, מערכת שווק ותקשורת מתוחכמות ש"טורחות להביא את הבשורה" לקהל כמה שיותר רחב, כאשר לאורך כל הדרך מושקעת אנרגיה רבה בללמוד מה עובד על הצרכן של המאה ה21 - מה יביא אותו להגדיל את רמת הצריכה שלו ולרכוש עוד ועוד.
איך עוצרים את הסחף הזה? מי יגן על הצרכן שלא עומד בפיתוי? מי יהיה שומר הסף?
החלטנו לבדוק בסביבה הקרובה שלנו את הרגלי הצריכה של תושבים בגדרה המושבה וקיווינו בסתר ליבנו שתמונת המצב כאן מעט שונה ויותר אופטימית מהתחזית הקודרת שהצגנו. 
ראיינו 80 אנשים בין הגילאים 40-60  ומתוך הסקר עולה כי:
*רוב האנשים עושים קניות פעם בשבוע. ( כ60% )
*רוב האנשים לא קונים את מה שהם צריכים באמת. (כ64%)
* למעלה מחצי מהאנשים שענו על הסקר עושים רשימת קניות.(65% )
*כשליש מהאנשים שענו על הסקר בוודאות אף פעם לא עושה רשימה רשימת הקניות.
*מרבית מהאנשים שענו על הסקר מעידים על עצמם כי הם לא קונים מוצרים בגלל החשיפה לפרסומות.(כ 69% )
*רוב האנשים שענו על הסקר זורקים מוצרים שפג תוקפם לפני שהשתמשו בהם. (כ70% )
*מרבית מהאנשים שענו על הסקר קונים במבצעים. (כ62%)
*מרבית האנשים שענו על הסקר מעדיפים לקנות בסופר ולא באינטרנט.(כ90% )

אם כך, תושבי גדרה (לפחות על פי המדגם שלנו) אינם שונים מצרכנים אחרים ומן הסתם אותם כוחות פועלים עליהם וגם הם חשופים לאותם פיתויים. לא נשארנו אדישים לעניין ולדעתנו יש כמה פתרונות אפשריים שיכולים לגרום לצרכן הישראלי להיות צרכן נבון יותר.
ראשית, להגביר מודעות לקניות דרך האינטרנט. כאשר מראש הצרכן מגדיר לעצמו את רשימת הקניות המדויקת  ולא נחשף לפיתויים הקיימים בזמן שקונים בסופר. ההצעה שלנו כדי לעודד קניות  מסוג זה היא שבכל קנייה באינטרנט צוברים נקודות שבהם ניתן להשתמש לקנייה הבאה.
הפתרון הנוסף הוא שימוש בעגלת קניות עם סורק ברקודים  שניתן לראות בכל זמן מהו הסכום של הקנייה שלך. כך אתה יודע שלא חרגת מהסכום אותו הקצבת לעצמך בקניות מעבירים כל מוצר בברקוד לפני כניסתו לעגלה, הוא נכנס לחשבון ובסוף יש אפשרות לשלם עם כרטיס אשראי. המערכת גם תשלח אליך במייל את פירוט החשבונות ותערוך פילוח חודשי ותאפיין את הצריכה של אותו אדם במגוון של מאפיינים (כמו הסכום החודשי שהשקיע בקניות, כמות המוצרים שרכש מכל סוג ועוד).
היינו מציעות בנוסף לנהל בכל בית מעקב מסודר אחר מוצרים הנזרקים לפח משום שפג תוקפם. זהו בהחלט מדד שיכול לשקף עד כמה תרבות הצריכה שלנו מאוזנת או לוקה בחסר.
לסכום: תרבות צריכה לא נבונה משפיעה על חיינו לרעה וגורמת לנו לבזבז כסף ומשאבים על דברים שלא בהכרח נחוצים לנו. הפרסומות והמבצעים הרבים גורמים לנו לקנות מוצרים שאין לנו צורך בהם ולבסוף חלקם  נזרקים לפני השימוש בהם. הכיס שלנו סובל מכך, אך לא פחות מכך נפגעת הסביבה – חומרי גלם שבוזבזו לחינם, משאיות ששרפו דלקים (שאף הם משאב בסכנת התכלות), אוויר שהזדהם, מפגע רעש ופקקי תחבורה.                                              
אם נאמץ את הפתרונות שהצענו או לפחות נגלה מודעות לבעיה שכמעט ואינה פוסחת על שום אדם, יש סיכוי לגלות את הצרכן הנבון המצוי בכל אחד ואחת מאיתנו.
אז בקנייה הבאה שלכם בסופר: תגיעו עם רשימת קניות, שימו לב למה שאתם קונים, ואם ערכתם את הקניות ברשת זה יותר טוב. אולי זה צעד קטן - אך אין ספק שכל צעד קטן מקרב אותנו לכך שהעולם שלנו יהיה מקום שהרבה יותר טוב לחיות בו.

x

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה